perjantai 15. marraskuuta 2019

Äänen kokeilua laulamalla

Käyn usein perjantaisin meidän kirkolla soittelemassa pianoa, niin tänäänkin. Oon nyt tämän syksyn aikana ollut yllättäen erityisen kiinnostunut myös lauluäänestäni testojen myötä, ja joka kerta soittaessani vähän kokeillut myös mitä lauluäänelle kuuluu. Syksyn alussa, pian testojen aloituksen jälkeen, mä pystyin melko pitkään laulamaan vielä entiseltä korkeudeltani. Jossain vaiheessa pääsin myös oktaavin matalammalle, tosin ihan juuri ja juuri, ja mun piti keskittyä kovasti että pysyin niin matalalla. Se tuntui vaikealta erityisesti silloin jos soitin korkeammalta mutta olisi pitänyt laulaa matalammalta, silloin ääni väkisin pomppasi korkeammalle laulaessa, vaikka puheääni olikin jo madaltunut jonkun verran. 

Jossain vaiheessa havaitsin, ettei laulaminen oikein miltään korkeudelta enää meinaa onnistua, vaan matalat kohdat lauluista olisin laulanut korkeammalta ja korkeammat matalammalta, ja hypin kahden eri äänialan välillä niin ettei laulamisesta tullut yhtään mitään. Ehkä pari viikkoa sitten kirkossa laulaessani tein kuitenkin havainnon, että mun on yhtäkkiä helpompi laulaa matalammalta. Äänenhallinta laulaessa tuntui kyllä tosi vaikealta, mutta muuten tuntui että ääni kuitenkin pysyi siellä matalalla suurimman osan ajasta ja korkealta laulaminen tuntui pelottavalta. Oli sellainen olo, että ääni jotenkin voisi mennä siitä rikki. 

Tänään sitten päädyin vähän kokeilemaan, ja nauhoitin myös mun kokeiluja. Mä en siis ole koskaan mitenkään erityisesti harrastanut laulamista tai ollut siinä varsinaisesti hyvä, mutta laulaminen on musta mukavaa. Ajattelin, että tulen jakamaan näitä laulupätkiä nyt tännekin, jos joku haluaisi vaikka kuunnella. 

Tämän ensimmäisen linkin takaa löytyy siis pätkä, jonka olen laulanut viime keväänä, eli monta kuukautta ennen testojen aloitusta. Nauhoitteeseen on päätynyt muutama virhe, mutta koettakaa olla välittämättä niistä. 


Seuraava nauhoite on puolestaan tältä päivältä, eli kolme kuukautta testojen aloittamisen jälkeen. Ääniala laulaessa on pudonnut noin oktaavin, ja laulaminen tosiaan tuntuu jo varmemmalta, helpommalta ja luontevammalta noin matalalta. Enää ei tarvitse miettiä miltä korkeudelta laulaminen pitää aloittaa, vaan se lähtee automaattisesti suoraan oktaavia alempaa kuin ennen testojen aloitusta. Äänenhallinta matalalta on kuitenkin vielä melko haastavaa. 


Loppuun laitan vielä omasta mielestäni hauskan pätkän. Kokeilin laulaa yhtä korkealta kuin aikaisemmin (eli samalta korkeudelta kuin tuossa ensimmäisessä pätkässä), mutta mun ääni särkyi noin keskioktaavin f:n kohdalla. Perään lauloin vielä pari kertaa laulun ensimmäisen säkeistön matalammalta. 


Laulu tosiaan on virsi numero 923, ihana vanha kelttivirsi, yksi mun ehdottomista lemppareista. 

1 kommentti: