torstai 30. tammikuuta 2020

Tosielämävaiheen toinen sairaanhoitajakäynti

Joka kerta näissä transpolipostauksissa on kuvituksena tuo samanlainen kuva tuosta samasta kyltistä. Oon kyllä silti joka kerta ottanut uuden kuvan, heh. Mutta siis joo, tänään oli tosiaan tuo "tosielämävaiheen" toinen sairaanhoitajakäynti transpolilla, edellinenhän oli syyskuussa. Ei mulla ollut tätä käyntiä kohtaan sen suurempia odotuksia kuin viimeksikään, ajattelin että siellä lähinnä käytäisiin läpi kuulumisia, ja tehtäisiin se lähete mastektomiaan, kuten koko ajan on puhuttu. 


No, käynti meni sinällään ihan hyvin, keskusteltiin puolisen tuntia mun kuulumisista. Lähinnä siis testojen vaikutuksista ja siitä miltä ne musta tuntuu, kerroin opinnoista ja uuden työn aloittamisesta, sairaanhoitaja kyseli miten mun perhe ja muut läheiset on suhtautuneet testojen tuomiin muutoksiin ja prosessiin ylipäätään ja puhuttiin mitä toiveita mulla olisi jatkon kannalta. Tämä osio meni tosi hyvin ja kivuttomasti, ei siinä mitään. 

Sen jälkeen alettiin kuitenkin puhua mastektomialähetteestä, ja mä en nyt oikein vielä itsekään tiedä mitä tässä oikein tapahtui. Olen koko ajan tiennyt, että haen mastektomialähetteen Taysiin, ja mähän käyn myös hormonipolilla Tampereella. Lähetteen saaminen Taysin hormonipolille ei missään vaiheessa ollut mikään ongelma, vaan lääkäri vaan kysyi multa keväällä että haluanko kertoa syytä, ja että totta kai mulla on oikeus valita hoitopaikkani itse (sehän siis lukee laissakin). Nyt jostakin syystä sairaanhoitaja kuitenkin oli epävarma siitä voidaanko lähetettä Taysiin kirjoittaa, ja lupasi selvitellä asiaa. Saan lääkärille soittoajan helmikuulle, jolloin oon ollut testoilla tasan puoli vuotta. Tämäkin on musta vähän naurettavaa, koska leikkausjonon pituus vaihtelee ensinnäkin tosi paljon, minkä lisäksi suositeltu aika testoja ennen mastektomiaa on noin vuosi, mutta sekin on suositus, ja se nyt ei todellakaan mistään kuukaudesta tai muutamasta viikosta ole kiinni. Silti Helsingin transpolilla pidetään tiukasti kiinni siitä, että pitää olla ollut tasan puoli vuotta testoilla ennen kuin lähete mastektomiaan voidaan kirjoittaa. Tämä on siis ihan heidän oma sääntönsä, ja esim. Taysissa ei samanlaista säädöstä todellakaan ole. 

Sairaanhoitaja myös oli epävarma siitä, voivatko he kirjoittaa mulle lähetettä Taysiin. Tämä nyt oli ihan viimeinen ongelma jota tässä vaiheessa odotin, koska hormonipolilähetteenkin sai niin helposti, ja tosiaan lain mukaan oma hoitopaikka on mahdollista valita. Voi tietysti olla, että hoitaja oli vaan jotenkin pihalla tästä ja toivon, että lääkäri on sitten kartalla kun mulle helmikuussa soittelee. Jos ei muu auta, niin pyydän transpoliasiakkuuteni siirtämistä Taysiin, mikä olisi kyllä ihan järjetöntä, kun mulla on enää yksi käynti transpolilla muutenkaan jäljellä. 


Mutta siis joo, käynti meni ihan hyvin, petyin siihen etten saanut lähetettä mastektomiaan sekä siihen miten vähän ihmisillä transpolilla kuitenkaan tuntuu sitten olevan tietoa siitä miten asiat menee, ja miten kaikesta saadaan aikaiseksi ongelma. Toki ymmärrän, että esim. sairaanhoitaja kun ei noita lähetteitä tee, niin hänen pitää varmistella itselleen epävarmat asiat lääkäriltä eikä hän voi varsinaisesti luvata mitään, mutta silti musta on väärin, että vaikkei tässä nyt oiskaan mitään ongelmaa, niin mä nyt kuukauden peloissani oottelen saanko tarvitsemaani lähetettä vai en. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisin tietysti voinut pyytää, että kutsutaan lääkäri siihen tilanteeseen heti ja tehdään se lähete, kun mun olisi oikeasti se tuossa tilanteessa pitänyt saada. Mutta no, ei auta enää, oottelen nyt sitä soittoaikaa ja toivon että kaikki menee hyvin. 

2 kommenttia:

  1. Toivotaan, että soittoaika tuo tilanteeseen selkeyttä. Tollaset tilanteet on aina hankalia, jos sairaanhoitaja ei ole ihan kaikista asioista selvillä. Potilaan ei mun mielestä missään nimessä pitäisi olla velvollinen vaatimaan lääkäriä paikalle, vaan se on sairaanhoitajan tehtävä pyytää lääkäriä tilanteeseen, jos ei ole asioista varma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo, näinhän sen pitäisi olla. Mua vaan harmittaa, kun se sh sanoi, että tarvittaessa voidaan pyytää lääkäri siihen tapaamiseen, mutta hän ei tehnyt sitä, kun ei kokenut sitä alun perin tarpeelliseksi. Luulen, että jos olisin sanonut että haluaisin sen lääkärin tähän paikalle nyt, niin se olisi ollut mahdollista.

      Poista