torstai 14. joulukuuta 2017

Hiustenleikkuu

Mä käyn aina leikkauttamassa mun hiukset kun en osaa tehdä sitä itse. Näin lyhyitä hiuksia saa leikata aika usein, ja tokihan se on kivaa kun joku leikkaa hiuksia ja pesee ne ja saa istua vaan. Samalla ne tilanteet on kuitenkin mun mielestä tosi hankalia ja pelottaviakin jos kyseessä on joku vieras ihminen joka ei tiedä musta mitään. Silloin on koko ajan läsnä se pelko siitä sukupuolittamisesta.  Monessa kampaamossa hinnat on edelleen ilmoitettu miesten ja naisten hiustenleikkauksille erikseen, tai miesoletettujen ja naisoletettujen. Musta on aika väärin että sen oletuksen tekee ihminen joka on aivan vieras. Tässä tapauksessa se oletus myös vaikuttaa suoraan johokin (eli siis hintaan), joten se ei ole käytännönkään kannalta ihan yhdentekevää jos verrataan vaikka siihen mitä sukupuolta mä olen merkinnyt olevani jossakin pikaruokaravintolan sovelluksessa. 


Mulla tosin on paksut hiukset. On ne kyllä lyhyetkin, enkä mä olisi niistä niin kamalan tarkka. Oon käynyt aika monessa eri kampaamossa tässä viime vuosien aikana, ja aina mulle on kuitenkin varattu aikaa siihen ns. naisten hiustenleikkaukseen jonkun työntekijän toimesta, ja vaikka joskus oon selvinnyt pois sieltä kampaamosta jo puolen tunnin jälkeen, on multa silti veloitettu se hinta joka muiltakin naisoletetuilta veloitetaan. Joskus se on tuntunut epäreilulta, mutta samalla mä en tunne tätä systeemiä tarpeeksi hyvin kritisoidakseni sitä. Mistä mä tiedän mitä muut ihmiset hiustensa leikkaamisesta maksaa, ja istuuko ne miesoletetut sitten siellä aina lyhyemmän aikaa kuin puoli tuntia. Tosin mä luulen, että ne miesoletetut joilla on yhtä lyhyet hiukset kuin mulla ei maksa samaa hintaa kuin minä. Olisi kiinnostavaa tietää pitääkö se paikkansa. 

Miesten ja naisten hiustenleikkuuhinnastojen erittely sukupuolen mukaan on siis laissakin kielletty jo joskus 1980-luvulla, mutta silti sitä tapahtuu monissa paikoissa edelleen. Ja vaikka listahinnoissa ei olisi eritelty miehiä ja naisia, niin usein se käytännössä menee kuitenkin niin. Mulla ei ole faktatietoa siitä leikkaako hiusalan ammattilaiset mies- ja naisoletettujen hiukset eri tavalla tahallaan tai vahingossakin, mutta mua pelottaa jotenkin että asia on niin. Mä ainaskin toivoisin että mun hiukset leikattaisiin pelkästään mun toiveiden mukaan, ei mun (väärin) oletetun sukupuolen mukaan. 


Yleensä mua houkuttaisi ostaa joku hiustenajoväline itselleni kotiin ja ajella vaan hiukset lyhyiksi. En tosin tiedä olisiko se hyvä ajatus, ehkä mun täytyy ensin testata jossain ammattilaisen käsissä miltä näyttäisin niin lyhkäsillä hiuksilla. Helpointa ja vähiten kuormittavaahan se olisi niin että saisin hoidettua hiukseni ihan itse. 

Jotenkin pahinta on vaan se, että musta tehdään se oletus. Kun mä varaan aikaa, niin musta tehdään oletus äänen perusteella (koska nimen perusteella ei voi enää tehdä, se on ihanaa). Mä en tiedä leikataanko mun hiukset jotenkin eri tavalla kuin semmoisen miehen jonka hiuksia myös leikataan saksilla eikä pelkästään ajella koneella. Onko se jotenkin ratkaisevalla tavalla erilaista, vai miksi sille joissakin paikoissa on määritelty eri hinta? 

Oon monesti miettinyt myös ihan parturiliikkeeseen kävelemistä, vielä en tosin ole toteuttanut sitä. En tiedä käännytettäisiinkö mut pois sieltä tai oisko niilläkin mulle joku eri hinnasto tai eri ajanvaraussysteemi, mutta jos mulle ilmaistaisiin etten sinne voi mennä, niin se ois kyllä tosi väärin. Sukupuolihan ei todellakaan ole ihmisen housujen sisällön avulla määriteltävissä, mutta jotenkin luulen että tämmösissä tapauksissa ihmiset ehkä ajattelisi että on, ja silloin mun tekisi kyllä mieli kysyä perusteita sille että mistä ne päättelee että mä en olisi mies. Ei ne tiedä mitä mun housuissa on, ja entä jos mä olisinkin vaikka transmies? Tietenkään mä en tiedä kävisikö näin vai menisikö kaikki ihan hyvin, mutta se on ehkä se pelko mikä mulla kuitenkin on. 


Ehkä tää on nyt vähän jossittelua, enkä mä todellakaan tiedä maksaisinko mä miesoletettuna ihan samaa hintaa mun hiusten leikkaamisesta, ehkä maksaisinkin. Jotenkin vaan se ajatus ei jätä mua rauhaan, että muhun suhtauduttaisiin eri tavalla jos mut oletettaisiin mieheksi. Viime aikoina oon muutenkin usein toivonut että mut olisi määritelty syntymässä pojaksi ja saisin elää miesoletettuna, jolloin mulla olisi jo sosiaalisestikin ihan erilainen asema. Joskus se naislokero johon mut väkisin laitetaan tuntuu tosi pöljältä (sen lisäksi toki että se on väärä, ahdistava ja vaikka mitä muuta), kun en mä sovi siihen yhtään. Eikö muut ihmiset näe sitä vai eikö ne halua nähdä? En toki sopisi siihen miehenkään rooliin yhtään, mutta jotenkin sekin tuntuisi helpottavalta nykytilanteeseen verrattuna. 

Sekin on musta ehkä vähän ikävää, että hiukset on mulle tällä hetkellä ennen sukupuolenkorjausprosessin aloittamista se helpoin tapa vaatteiden lisäksi muokata ulkonäköäni haluamaani suuntaan. Tykkään mun hiuksista valtavasti, ja tuntuu epäreilulta että hiusten leikkauttamiseenkin voi liittyä näin paljon tällaisia ristiriitoja. Se on kuitenkin palvelu josta myös minä maksan. Ja mielelläni maksankin, jos se palvelu on oikeasti hyvää ja sitä tuotetaan myös mulle. Hinnoittelemalla hiustenleikkuupalvelut naisille ja miehille mut suljetaan automaattisesti pois. 

Pitää kuitenkin sanoa, että myös ihania kampaajia on olemassa, eikä työntekijä myöskään aina voi vaikuttaa niihin hintoihin itse. Ehkä sitä hintaa tärkeämpänä mä pitäisinkin muuten sensitiivistä kohtelua, sitä että jätettäisiin ne oletukset tekemättä vieraista ihmisistä. Semmosia hiusalan ammattilaisia oonkin onneksi saanut kohdata! 

2 kommenttia:

  1. Miesten hiustenleikkuu tehdään hiustenleikkuukoneella, naisten saksilla. Käytännössä siis tuo miesten leikkuu = parturointi, eri pituisia siilitukkia koneella ja naisten leikkuu = saksilla, kerrostaen, ohentaen, muotoillen jne. Esimerkiksi ex-poikaystäväni pitkine hiuksineen maksoi aina "naisten" hiustenleikkuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli hyvä tarkennus, koska en ollenkaan tietenkään tiedä miten esimerkiksi miesoletettuja laskutetaan yleensä kampaaja- tai parturikäynneistä. En toki silti näe tarvetta sille että hinnat on ilmotettu miesten ja naisten hiustenleikkuuna, sehän on aika epätarkkaakin kun kaikki ei tiedä mitä eroa niillä sitten on. Toisaalta mä silti paljon pohdin sitä, että jos jollakin miesoletetulla ois samanlaiset hiukset kuin mulla, siis yhtä lyhyet, niin maksaisiko sekin sen ns. naisten hinnan siitä hiustensa leikkaamisesta.

      Poista