keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Rasti ruutuun - ja onko se nyt niin iso asia

Joskus mua kyllästyttää vähän kaikki, ja yksi sellainen asia joka saa aina ärsytyksen jotenkin nousemaan on se kun pitää laittaa rasti ruutuun jonkun sukupuolen kohdalle eikä saatavilla ole mulle sopivaa vaihtoehtoa. Kyllä mä pystyn elämään sen kanssa että mun MTV3 Katsomon tai pikaruokaravintolaketjun bonuskorttisovelluksen tiedoissa lukee aivan mitä sattuu, mutta sitten kun niin käy usein, niin jotenkin se vaan ärsyttää. 

Käytiin hakemassa ruokaa juurikin yhdestä pikaruokaravintolaketjusta muistaakseni viime viikolla, sovellus oli jotenkin päivittänyt itsensä ja mun piti syöttää tietoni sinne uudelleen. Sitten eteen lävähti kysymys "oletko mies vai nainen", mihin tietty olisin vastannut että no en kumpikaan, mutta tällaisissa kysymyksissä ei yleensä ole mulle sopivia vastausvaihtoehtoja, joten vastasin ihan mitä sattuu. Niin mä yleensä teen. 

Jotenkin usein tuntuu helpommalta raksittaa se sukupuoli, jota mulle syntymässä EI ole määritelty, koska mun on kuitenkin pakko käyttää syntymässä mulle määritellyn sukupuolen pukuhuoneita esimerkiksi. Lisäksi mua päivittäin oletetaan sen mulle määritellyn sukupuolen mukaan, joten jotenkin on helpompaa valita se toinen niistä vaihtoehdoista silloin kun on pakko valita. 


Mua alkoi jotenkin ärsyttämään niin paljon, että mä ihan pistin palautetta tästä asiasta. Tänään sain vastauksen. Jäin itsekin tämän vastauksen jälkeen miettimään, että teenkö mä nyt kärpäsestä härkäsen, onko tää niin iso asia mun elämän kannalta. Ei, ei tämä yksittäinen sovellus ja sen rajoittuneet vaihtoehdot ole mitenkään iso asia mun elämän ja arjen sujuvuuden kannalta. En mä enää edes tänään muistanut laittaneeni palautetta. 

Mutta kuitenkin kun päivästä toiseen joka paikka on täynnä oletuksia ja lokeroita joihin sua yritetään tunkea ja joihin sä et mitenkään päin vaan sovi, et sovi vaikka haluaisitkin, et sovi vaikka kuinka yrittäisit, niin alkaahan se harmittamaan ja ärsyttämään. Tulee jotenkin sellainen viesti pikkuhiljaa että ei munlaisia ihmisiä ole olemassa, tai ei sitä ainaskaan tunnusteta tai tunnisteta. 

Välillä mä oon vähän itseänikin vastaan tässä kaikessa. Ajattelen että älä nyt viitti tyhjästä vouhottaa, elämä jatkuu eikä tämmösellä oikeesti oo merkitystä minkään suhteen. Mietin usein myös, etten saa tehdä muiden ihmisten elämästä hankalaa nostamalla tällaisia asioita esiin tai huomauttamalla mua kohtaan vääränlaisista sanavalinnoista tai käytöksestä. Ja se on mun mielestä ihan kauhean väärin, että mä en sais sanoa siitä. 

Usein on vaikea selittää, että miksi musta muunsukupuolisena tuntuu vaikealta vaikkapa käyttää julkisia vessoja tai pukuhuoneita. Tiedostan, että monet ihmiset ihan hyvää hyvyyttäänkin voi sanoa, että eihän kukaan muhun naistenvessassa mitään huomiota kiinnittäisi, että sinne vaan rohkeasti. 

Mutta kun ei kyse ole siitä. Joka kerta kun mä menen sinne sukupuolitettuun vessaan, niin mä teen kompromissin muiden ihmisten mukavuuden takia, teen kompromissin koska mun sukupuolta ei semmoisissa tilanteissa ole olemassa ja koska kaikkien ihmisten nyt vaan on sukupuolestaan huolimatta pakko joskus käydä vessassa. Toisaalta joka kerta kun mulle löytyy se sukupuolittamaton vaihtoehto, joka usein on inva-vessa, niin tunnen ihan valtavaa helpotusta että jes, saan hoitaa asiani turvassa ja rauhassa enkä joutunutkaan tekemään kompromissia joka huonontaisi mun omaa oloa. Silloin tosin pelkään sitä, että ihmiset syyllistää mua inva-vessan käytöstä "turhaan". 

Ehkä tässä rasti ruutuun -meiningissä on vähän sama homma. Eihän mun arki kaadu siihen yhteen rastiin, eihän se loppujen lopuksi vaikuta mihinkään. Ehkä se menee vaan johonkin järjestelmään. Toisaalta se kuitenkin on mulle tilanne, jossa mä joudun pistämään itseni syrjään ja taipumaan johonkin mitä en ole. Kun niitä tulee vastaan usein, alkaa se ärsyttämään ja väsyttämään tosi paljon, että taasko... 



Yläpuolella näkyy vastaus jonka sain, ja johon sitten vastasin, että sovelluksessa ei kyllä varmasti näy muita vaihtoehtoja, ja että minkähän vaihtoehdon sitä sitten näistä kahdesta valitsisi kun molemmat on vääriä. Kysyin myös, miten sukupuoli vaikuttaa ruokaketjun markkinointiin. Sain tosi asiallisen ja kivan vastauksen, siitä pisteet ehdottomasti, ja nyt mulla on vähän vähemmän sellainen olo että taivuin tässä asiassa. Vaikka ei tuolla sovelluksessa edelleen ole kun noi kaksi vaihtoehtoa. 

7 kommenttia:

  1. Minkälaisen vastauksen sit sait? :) Joka oli täysin asiallinen ja kiva? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Semmosen missä vastattiin mun kaikkiin kysymyksiin tosi asiallisesti ja ystävällisesti. :)

      Poista
  2. Sama juttu ärsyttää, mutta mulla taas tilanne, että en koe olevani sukupuolelta sitä, mitä joku hitsin numerosarja sanoo, eli hetun loppuosa. Olin tilaamassa esim. K-plussa korttia ja se sukupuolittaa puhtaasti numerosarjan perusteella. Pistin kipakkaa palautetta ja pahoittelivat ja lupasivat, että voin täyttää paperisen hakemuksen ja siihen voin laittaa sukupuolekseni eri kuin mitä tuo typerä numerosarja sanoo. S-etukorttia olin jo sulkemassa, kun siellä ei voi valita ollenkaan vasten numerosarjan sukupuolta, kun kyseessä on pankki. Mukava virkailija kuitenkin penkoi tietokoneohjelmaansa ja löysi yllätyksekseen sieltä vaihtoehdon: Ei tiedossa, jonka pystyi valitsemaan huolimatta numerosarjasta. Valitsin sen, riittävä kompromissi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama ongelmahan mullakin juuri on, että hetun loppuosa ei vastaa mun sukupuolta. Tosin ei vastaa se ns. vastakkainenkaan sukupuoli, joten tosi usein sitä oikeaa vaihtoehtoa ei vaan löydy. Toisaalta kyllä hienoa että tollaisissa tilanteissa sulle on löytynyt ees joku suht ok ratkaisu, vaikka väärinhän sekin on että siitä joutuu erikseen kauheesti vääntämään.

      Poista
  3. Biologisia sukupuolia on kaksi, mutta kokemuksia sukupuolesta loputtomiin. Tuossahan kysyttiin faktaa, ei kokemusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän tavallaan mitä tarkoitat, mutta faktahan on sekin, ettei ravintolaketjulle kuulu mitä mun housuista löytyy, eikä myöskään mun sukupuoli määräydy sen mukaan mitä siellä on. En koe eläväni miehen tai naisen kehossa, vaan ihan mun omassa, muunsukupuolisessa kehossa. Siksi on aika vaikea valita sellaisista vaihtoehdoista joista kumpikaan ei sovi.

      Poista
  4. Ja sitä paitsi biologisiakin sukupuolia lulemattomia. ja Trnssukupuolisuus jota luulen muunsukupolsuuden alta oieksti löytyvän on nyky tietämän mukaan mitä suuremmin biologiaa ovat tosin sukuelimen alueella eli aivoissa. Terveisin itse vähintään femiini muu.

    VastaaPoista