torstai 30. heinäkuuta 2020

2nd opinion

Tänä aamuna aikaisin suuntasin kohti Tamperetta, sillä mulla oli second opinion -aika Taysissa. Oikeastaan aika olisi ollut mahdollista toteuttaa mun niin halutessa videovastaanottona, mutta päätin sitten kuitenkin lähteä käymään Tampereella, jotta saisin paperit mukaani heti, ja lisäksi mulla oli päivän varalle Tampereella muitakin suunnitelmia.


En ollut koskaan aikaisemmin käynyt Tampereen transpolilla, sillä mun tutkimusjaksohan toteutettiin Helsingissä. Tässä second opinion -ajassa taustalla ja ideana on siis se, että voidakseen vahvistaa juridisen sukupuolensa, täytyy digi- ja väestötietovirastoon (entinen maistraatti) viedä lääkärinlausunnot molemmilta transpoleilta sekä hormonipolilta todistus lisääntymiskyvyttömyydestä. Ensimmäisen lausunnon sain Helsingin polilta kun mut kirjattiin sieltä ulos, ja tämä aika oli nyt sitten varattu ihan vain tuon lausunnon kirjoittamista varten.


Käynti oli melko lyhyt, joskin lääkäri oli vähän myöhässä. Kokonaisuudessaan käynti kesti ehkä puolisen tuntia, ja siihen sisältyi myös aika kun lääkäri kirjoitti lausuntoa. Lääkäri siis lyhyesti haastatteli mua, kyseli elämäntilanteesta, miltä prosessi on tuntunut, mikä mun sukupuolikokemus on yms. Ei kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä eikä mihinkään asioihin menty sen syvällisemmin. Lisäksi olin täyttänyt nivaskan papereita, jotka hän silmäili läpi, mutta niistä nyt ei noussut mitään ihmeellistä. Tuntuu että enimmäkseen keskusteltiin mun opiskeluista ja vapaaehtoistöistä.

Lyhyesti mua haastateltuaan, ehkä noin vartin verran, lääkäri kirjoitti tuon lausunnon, antoi sen mulle vielä luettavaksi että varmistin että kaikki tiedot on oikein, ja sen jälkeen hän allekirjoitti sen ja olin vapaa lähtemään. Hyvin simppeli ja nopea käynti siis. Musta tuntui kuitenkin jotenkin hyvältä käydä tuolla Taysin transpolilla, osittain siksi että mun oma viimeinen käynti Helsingin polilla toteutettiin koronan takia etänä ja halusin tavallaan konkreettisen lopetuksen transpolilla käymiselle, ja osittain ihan vaan siksi etten koskaan ollut Tampereen polilla käynyt ja tuskin tulen käymäänkään.


Taysilta lähtiessä olo oli jotenkin outo. Tai no mua jännitti, koska olin menossa tapaamaan yhtä ihmistä jota en ollut tavannut koskaan ennen ja johon oon tutustunut somessa, mulla oli myös kauhea nälkä ja olin väsynyt. Jännitän kuitenkin kaikkia mahdollisia prosessiin liittyviä käyntejä niin paljon, että muhun iskee sellainen ihan totaaliväsymys aina käyntien jälkeen. Vaikka tää käynti olikin tosi helppo.

Mutta siis kaiken jännityksen, väsymyksen ja nälkäisyyden keskellä olo oli myös tavallaan juhlava. Tuntui uskomattomalta ajatella, että tää oikeasti oli mun viimeinen transpolikäynti tällä erää. Enää ei tarvitse vakuuttaa ketään mistään, täyttää kyselylomakkeita, pohtia vastauksia, perustella omaa olemassaoloa... Nyt olen siitä kaikesta vapaa, oon saanut transpolilta kaiken sen mitä sieltä lähdin hakemaankin!

En oo vieläkään saanut hormonipolin todistusta postissa, mutta elättelen vähän toiveita että se tulisi joko huomenna tai sitten alkuviikosta. Kunhan se tulee, voin varata ajan digi- ja väestötietovirastoon hetun muuttamista varten. En malttaisi odottaa!


Mulla oli muutoinkin varsin hyvä päivä Tampereella. Kierreltiin vähän siellä sun täällä, ylläoleva kuva on Pyynikin näkötornista. Tykkään Tampereesta joka kerta vähän enemmän, kun siellä uudelleen tulen käyneeksi. Seuraava kerta vaikuttaisi olevan sitten kun menen mastektomiaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti