tiistai 18. elokuuta 2020

Hetun muutos 2

Tänään oli vihdoin se päivä kun sain tietää mun uuden hetun! Huomasin oikeastaan jo viikonloppuna leirillä, että tunnistautuminen suomi.fi-palvelun kautta ei enää onnistunut, ja sen perusteella oletin että mun hetun on täytynyt muuttua. Olin mielestäni pitkin viikkoa käynyt katsomassa että pääsenkö vielä kirjautumaan, mutta ilmeisesti olin sitten kuitenkin käynyt vaan alkuviikosta, koska ainakin noiden papereiden perusteella hetu olisi muuttunut jo keskiviikkona. Joka tapauksessa toivoin, että uusi hetu tulisi postissa mahdollisimman pian nyt alkuviikosta. Tavallaan hauskaa tässä oli se, että sain tietää mun uuden hetun Kelan virkailijalta enkä tuosta postissa tulleesta kirjeestä, vaikka sekin kyllä sitten lopulta tuli tänään. 


Kävin tosiaan Digi- ja väestötietovirastossa reilu viikko sitten perjantaina, ja silloin siellä sanottiin, että hetun muuttumiseen pitäisi mennä noin kaksi viikkoa. Olin ihan varautunut odottamaan sen pari viikkoa, mutta jos hetu on oikeasti muuttunut tuolloin keskiviikkona, niin aikaahan meni alle viikko, vain kolmisen arkipäivää. Iloitsin viikonloppuna leirillä suunnattomasti siitä että hetu vihdoin on muuttunut, tai siis hetuakin ihmeellisemmältä asialta tuntui se että mun juridinen sukupuoli oikeasti on vihdoin mies!

Mä soitin tosiaan tänään heti Kelaan, koska mun pitäisi saada tehtyä opintotukihakemus. Hain keväällä lisäaikaa mun opinnoille, joten en oo saanut tehtyä opintotukihakemusta valmiiksi vielä silloin ennen kuin lisäaika myönnettiin, ja kesällä sen tekeminen sitten vaan jäi. Nyt en enää päässyt sitten tunnistautumaan pankkitunnuksilla Kelan asiointipalveluun, joten päätin että soitan ja kysyn miten mun pitäisi menetellä. Oletin, että mun pitäisi tehdä paperinen hakemus ja lähettää tai viedä se Kelaan, mutta päädyttiinkin siihen, että tehdään hakemus huomenna puhelimen välityksellä niin se menee perille nopeammin.

Joka tapauksessa siellä langan toisessa päässä olevan virkailijan piti varmistaa, että mä olen mä, kun mun vanhalla hetulla ei löytynyt enää tietoja ja mä en tiennyt sitä uutta vielä. Kerroin koko nimeni, ja sitten virkailija kyseli multa osoitetta, puhelinnumeroa yms. Lopulta hän sitten sanoi että näkee tosiaan sen uudenkin hetun kyllä sieltä, ja sanoi että voi sen mulle kertoakin, mutta kyseli vielä vanhempien koko nimet jotta varmistui siitä että olen varmasti minä. Mä olin aivan innoissani, ja olin kuulevinani myös Kelan virkailijan äänessä pientä huvittuneisuutta ja hyväntuulisuutta kun olin niin innoissani, heh. Joka tapauksessa sain siis siinä tietää uuden hetun, ja se tuntui mahtavalta. Iltapäivällä kotiin tullessani oli sitten myös postissa tullut kirje josta uusi hetu selvisi, oli kyllä ihan hienoa nähdä se paperilla painettuna.

Oon oppinut uuden hetun jo ulkoa (nojoo, se on tosiaan neljä merkkiä, että ei ehkä mikään saavutus :D) ja se on mun mielestä oikein hieno (ja ihanan looginen) kokonaisuus merkkejä. En malta odottaa että pääsen näkemään uuden passini jossa sukupuolimerkintä on vihdoinkin oikea! Vähän ongelmaksi meinasi tosin muodostua se, että kaikkialla pääkaupunkiseudulla ensimmäiset vapaat ajat poliisiasemalle passin hakua varten oli joskus syyskuun puolenvälin tienoilla. En mitenkään voi odottaa niin kauaa ilman henkilöllisyystodistusta, koska mun pitää päästä tunnistautumaan verkossa (se on se tärkein), ja totta kai uusisin kaiken tarpeellisen mahdollisimman pian muutenkin.

Löysin sitten ensi viikon maanantaille vapaan ajan onneksi Järvenpään poliisiasemalta, eli lähden sitten käymään siellä. Tuntuu vähän hassulta, mutta ei kai sillä ole niin väliä mistä sen passinsa on hakenut. Lisäksi aion huomenna soitella ainakin hormonipolille ja ilmoittaa sinne uuden hetun, jotta Nebidoresepti voidaan kirjoittaa mulle uudelleen, ja lisäksi saan todistuksen Kelaan täyskorvattavuutta varten. Koulu on myös yksi paikka mihin pitää mahdollisimman pian ilmoittaa (on muuten ihan huikea tunne nyt tietää varmasti että mä saan valmistuessani todistukseni varmasti omalla nimelläni ja uudella hetulla!), ja sitten tosiaan pankkiin pitää varmaan varata aika kaiken uusimista varten. En tiedä mitä matkakortille, kirjastokortille jne. tapahtuu, varmaan nekin pitää uusia, tai ainakin tietoihin pitää muokata uusi hetu. On jotenkin vaikea ymmärtää, että mä en ole enää olemassa vanhalla hetullani, vaikka tää muutos onkin ehkä maailman siistein.

On myös tavallaan vaikea käsittää, että mä ihan oikeasti vihdoin olen tässä. Jotenkin tuo sukupuolen juridinen muuttuminen on vaan aivan valtava virstanpylväs, se mihin on koko ajan tähdättykin. Ja nyt se on tässä.

2 kommenttia:

  1. Kirjastokortti kannattaa hakea kokonaan uutena, kun on kuitenkin ilmainen! Matkakortti ei valitettavasti ole, mutta sekin pitää uusia. HSL:n asiakaspalvelussa näin ainakin sanottiin. Kuulemma saavat rekisteristä kyllä automaattisesti uudistuneen henkilötunnuksen tietoihinsa, mutta tosiaankin kortin vaihtamisesta pitää itse huolehtia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjastokorttia ei tarvinnut uusia, ja sehän itse asiassa maksaakin pari euroa jos uuden hankkii. Mutta sinne pystyivät tietoihin vaan päivittämään uuden hetun. HSL:n matkakortti puolestaan oli mulle tässä tilanteessa ilmainen, kävin palvelupisteellä vaan sen uusimassa. :)

      Poista