keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Mies, nainen, muu, en halua kertoa

Verrattain melko pienet asiat voi tuntua tosi suurilta silloin kun ne on itselle tärkeitä ja toistuvia. Esimerkiksi puutteelliset sukupuolimerkinnät lomakkeissa ja muissa yhteyksissä on sellainen asia jonka korjaaminen ei vaatisi ihan hirveästi, mutta jolla voisi olla valtava merkitys yksittäisen ihmisen kannalta. Mä esimerkiksi iloitsen joka kerta kun voin valita kohdan "muu", eikä mun tartte arpoa mihin ruutuun raksin piirtäisin. 

Joskus pian muuton jälkeen kävin kirjastossa kysymässä uutta kirjastokorttia, koska tiesin että edellisen käyttökerran jälkeen mun nimi oli vaihtunut. Mulla siis oli kirjastokortti pääkaupunkiseudulle, mutta se oli vanha. Edellisessä kotikaupungissani mä sain kokonaan uuden kirjastokortin nimen vaihtamisen jälkeen, mutta täällä todettiinkin, että riittää että nimi vaihdetaan järjestelmään ja voin jatkaa saman kortin käyttämistä. 

Vähän mua jäi kuitenkin häiritsemään, kun vanhassa kortissa luki mun nimi. Eihän sitä nyt sieltä kukaan varsinaisesti koskaan näe, mutta jotenkin tuntuisi kivalta, että mun korteissa lukisi myös mun oma nimi. Tänään keksinkin ottaa yhteyttä yhteen tuttuun joka työskentelee kirjastossa, ja kysyin voisiko tällaisessa tilanteessa saada uuden kirjastokortin ja mitä se maksaisi. Tiedustelin myös, onko omalla kohdalla olevaan merkintään sukupuolesta mahdollista vaikuttaa. 

Onneksi satuin tietämään noin ihanan ihmisen, ja pian olinkin jo matkalla sinne ihanaan Kallion kirjastoon (josta olen ennenkin maininnut). Sain uuden kirjastokortin (joka normaalisti maksaisi kolme euroa, mutta mä sain sen ihan ilmaiseksi), ja lisäksi vaihdettiin mun sukupuolimerkintä kirjaston tietoihin. Vaihtoehtoina oli mies, nainen, muu tai en halua kertoa, eikä valitun vaihtoehdon millään tavalla tarvitse vastata sitä mitä henkkareissa sattuu lukemaan. Ja tämä on siis mahdollista kaikissa pääkaupunkiseudun kirjastoissa. 


Mä olin maailman onnellisin siitä että sain ihan itse klikata sieltä sen kohdan muu, tuli ihan herkistynyt olo kun jotenkin tuntui niin hyvältä. Joskus oon koittanut ajatella, että ei sillä ole väliä mitä esimerkiksi mun henkkareissa sukupuolen kohdalla lukee, sehän on vaan yksi kirjain, mutta kyllä sillä näköjään on mulle kuitenkin ihan valtavasti väliä. Halusin tulla jakamaan tämän asian täälläkin, jos joku epäröi jonkun samanlaisen jutun kanssa. Seuraavaksi haluaisin selvittää voiko matkakortilla näkyvään sukupuolimerkintään itse vaikuttaa. 

Tänään tilanne oli hyvä ja turvallinen, koska tiesin ihmisen jonka luokse menin asiaa hoitamaan. Voi olla, etten olisi ehkä jaksanut tai uskaltanut hoitaa koko asiaa, jos mulla ei olisi ollut mahdollisuutta hoitaa sitä tutun ja turvallisen ihmisen kanssa. Nyt sain kuitenkin tästä kokemuksesta jotenkin niin paljon voimaa, että ehkä sen avulla uskallan yrittää tavoitella oikeita sukupuolimerkintöjä myös muissa paikoissa. Ei kai tällaiset asiat muutu jos niitä ei itse yritä muuttaa. 

Alapuolella on kuva musta ratikassa matkalla kotiin. Oli tosi hymyileväinen ja hyvä olo! (ja tykkään ratikoistakin ihan hirveesti) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti