maanantai 19. helmikuuta 2018

Asiakaspalvelua

Mun silmälaseille kävi eilen vähän hassusti kun tiputin ne kylpyhuoneen lattialle. Kyllä ne vielä ihan käyttökelpoiset on, mutta koska niihin kuitenkin tuli pieni (ja mun mielestä häiritsevä) jälki, niin totesin että täytyy käydä viemässä ne liikkeeseen ja korjauttamassa, kun mulla on kuitenkin silmälaseille vakuutus joka kattaa sen korjauksen. Totesin etten kuitenkaan halua olla ilman silmälaseja edes sitä paria viikkoa minkä ne voi korjattavana olla, varsinkin kun näihin tuleviin viikkoihin sisältyy niin koulupäiviä kuin pidempi reissukin. Niinpä ratkaisin asian sillä että marssin toiseen optikkoliikkeeseen jossa sattui olemaan hyvä tarjous ja ostin sieltä varalasit. Tarkoituksena oli siis ostaa ne kaikista halvimmat alle kolmenkympin lasit, mutta toisinhan siinä sitten kävi kun kahdet lasit sai yksien hinnalla ja tarttin aurinkolasitkin ja olin sitten valmis pistämään niihin muutaman kympin enemmänkin. 

Joka tapauksessa halusin tulla kirjoittamaan siitä miten kivaa palvelua sain ja että mulle tuli siitä tosi hyvä mieli. Vaikka silmälasit oli liikkeessä jaoteltu miesten ja naisten laseihin (mille en kyllä näe mitään tarvetta), niin myyjä kuitenkin sanoi että nämä nyt on vaan näitä niin sanottuja miesten ja niin sanottuja naisten laseja ja ehdotti mulle sopivia molemmista. Siitä tuli jotenkin hyvä mieli. Myyjä oli muutenkin kiva ja ammattitaitoinen ja sai heti kiinni siitä mitä mä etsin. 

Usein mua jännittää asiakaspalvelutilanteet (siis sellaiset missä mä olen asiakas), ehkä ihan jo siksi että en oo kamalan sosiaalinen tai en tykkää puhua vieraiden ihmisten kanssa, mutta myös siksi että jos mun tarttee ostaa jotain (niinkun vaikka vaatteita tai hiustenleikkuuta) niin monesti tuotteet ja palvelut on jossakin määrin sukupuolitettuja. Siksi mua jännitti mennä silmälasiliikkeeseenkin, sillä viimeksi kun ostin silmälaseja (jotka muuten oli mun kohdalla ensimmäiset laatuaan), niin se myyjä ohjasi mua koko ajan pois sieltä niin sanotulta miesten puolelta. 

Joka tapauksessa olin positiivisesti yllättynyt tämän päivän asiakaspalvelutilanteesta ja tavasta jolla mut kohdattiin, ja siitä miten kartalla se myyjä jotenkin oli. Tai siis mulle tuli sellainen olo. Kassalla vielä kun annoin sen kortin josta näkee mun vahvuudet, niin tajusin että siinähän on mun vanha nimi, ja kun sanoin että toi nimi on muuten sitten vaihtunut, niin se suhtautui siihenkin kivasti. Ei ihmiset kamalan kummallisesti siis nimen vaihtamiseen muutenkaan ole suhtautuneet tuollaisissa tilanteissa, mutta usein se herättää kuitenkin jotain ihmettelyä ja musta tuntuu ahdistavalta jos joku siinä tilanteessa näkee mun vanhan nimen. Mutta nyt jäi jotenkin superkiva olo. 


Pakko kertoa myös toisesta positiivisesta asiakaspalvelutilanteesta. Tarvitsin uudet farkut, ja mentiin Dressmannille ostamaan niitä. Se on muuten ihan paras housuliike ainaskin mulle, koska ne housut ei ole järjettömän pitkiä ja niistä löytyy paljon kokoja eikä ne ole mitään ihan järkyttävän hintaisiakaan ja sieltä on jotenkin helppoa löytää sitä mitä etsii. Palvelu on myös aina ollut tosi asiallista, eli toisin sanottuna kukaan ei ole koskaan ihmetellyt sitä että mä olen siellä ja se on tuntunut kivalta. 

Mua vaivautti ihan kamalasti kun se myyjä heti tuli juttelemaan mulle ja kyselemään mitä etsin, kun oli jotenkin ujo ja arka olo ja ahdisti. Toivoin että se vaan menis pois. Mutta loppujen lopuksi siitä jäi kuitenkin tos ihyvä mieli, sen suhtautumisesta ja siitä ettei se yhtään näyttänyt ihmettelevän että mä olin siellä kaupassa. Ja sain ihan tosi hyvät farkutkin ostettua. 

Ei kai näissä tilanteissa ole mitään ihmeellistä, näinhän asiakaspalvelutilanteet yleensä ihmisten kohdalla menee. Muhun kuitenkin vaikuttaa nykyään tosi paljon, ehkä liikaakin, se miten mut kohdataan ja minkälaisia oletuksia huomaan että musta tehdään. Näistä kerroista jäi kuitenkin positiivinen olo, ja ehkä mä sen takia halusin jakaa ne myös täällä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti