perjantai 9. marraskuuta 2018

Hoitoneuvotteluaika ja seurakuntavaalit

Sain tänään soiton polilta, ja mulle ilmoitettiin mun hoitoneuvotteluaika. Se on 18.12. eli siihen on aikaa reilu kuukausi. Tuntui jotenkin hurjan todelliselta että nyt sitten on päivämäärä, mun tähänastisen elämän tärkein päivämäärä, mahdollisesti mun uuden elämän alku jopa. Jännittää jo nyt ihan kamalasti, ja heti tulee ihan fyysisesti sellainen jännittynyt olo kun edes kirjoitan tuosta ajasta, mutta yritän nyt olla ajattelematta sitä ja stressata sitten vasta lähempänä. 

Toinen asia josta halusin kirjoittaa oli seurakuntavaalit. Vielä huomenna lauantaina 10.11. voi käydä ennakkoäänestämässä missä päin Suomea tahansa kuka tahansa 16 vuotta täyttänyt Suomen ev. lut. kirkkoon kuuluva henkilö, ja virallinen äänestyspäivä on sitten 18.11. ja silloin voi äänestää omassa seurakunnassa. Mä kävin äänestämässä eilen kauppakeskuksessa. 


Miksi mä tästä aiheesta nyt sitten kirjoitan? Toivoisin, että ihan jokainen äänioikeutettu äänestäisi näissä vaaleissa. Vaikka et itse osallistuisi kirkon toimintaan millään tavalla etkä kokisi kirkkoa mitenkään henkilökohtaisesti tärkeäksi, niin on meitä jotka osallistuu ja joille on tärkeää se, että kirkossa olisi mahdollimman hyvä ja turvallinen olla. Ja toisaalta kirkko voi yllättävälläkin tavalla joskus koskettaa myös omaa elämää esim. läheisen kautta tai sitten vaikka hautajaisissa tai kastejuhlassa ei ole ehkä kiva ensimmäisenä joutua huolehtimaan siitä onko turvassa kun on kirkossa. Tai törmätä siihen ettei ole. 

Seurakuntavaaleissa äänestysprosentti on ollut tosiaan aivan järkyttävän pieni aiemmin (noin 15% jos nyt muistan oikein). Se ei siis todellakaan edusta kirkon enemmistön mielipidettä, vaan vaaleissa äänestää yleensä just se porukka joka ei edes kaipaa asioihin minkäänlaista muutosta. Kuitenkin yli puolet kirkkoon kuuluvista kannattaa esim. kaikkien parien kirkollista vihkimistä, mutta tämäkään asia ei etene mihinkään kun niin harva äänestää. 

Seurakuntavaaleissa valitaan siis edustajia kahteen eri paikkaan; seurakuntaneuvostoon ja kirkkovaltuustoon, siksi äänestyskopissa saa pistää numeron kahteen eri lappuun ja kannattaakin olla tarkkana lappujen värien kanssa ja siitä minkä numeron mihinkin laittaa. Vaalikoneen avulla voi etsiä itselleen sopivan ehdokkaan, ja etenkin tuon kyselyn lopussa on kysymyksiä jotka koskevat mm. muunsukupuolisten kohtelua ja kaikkien parien vihkimistä kirkossa, eikä vaalikoneen kaikkiin kysymyksiin ole välttämättä pakko vastata.

Äänestämällä voi todella vaikuttaa, sillä valituiksi tulleet edustajat päättää tosi tärkeistä asioista kuten siitä mihin seurakunnan varoja käytetään sekä siitä ketä ja millä perustein omaan seurakuntaan otetaan töihin. Mulle nämä vaalit on nyt jotenkin nousseet tosi tärkeäksi asiaksi, koska mä käyn paljon kirkossa, ja toisaalta toivon ettei kukaan enää joudu kokemaan kirkon piirissä mitään samanlaista kuin itse olen joskus joutunut kokemaan. Mun kokemuksista ja ajatuksista voit lukea enemmän aikaisemmassa postauksessa täällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti