tiistai 24. syyskuuta 2019

Tosielämävaiheen ensimmäinen sairaanhoitajakäynti


Mä aina meinaan unohtaa eläväni "tosielämävaihetta" nyt tällä hetkellä. Siitäkin kuitenkin on kulunut jo nelisen kuukautta, tosin luulisin että lausunnon lisääntymiskyvyttömyydestä ja uloskirjauksen transpolilta saisin vasta sitten kun olen ollut testoilla vuoden, eli ensi vuoden elokuussa. En kyllä ole tästä ihan varma? 

Joka tapauksessa, tähän tosielämävaiheeseen kuuluu pari sairaanhoitajan kontrollikäyntiä, ja sitten se lääkärikäynti siellä lopussa. Eilen oli ensimmäinen näistä kontrollikäynneistä transpolilla sairaanhoitajan kanssa. Mulla ei kyllä hirveästi ole siitä sanottavaa. Mun sairaanhoitaja vaihtui taas (tämä on nyt kolmas sairaanhoitaja mulla prosessin aikana polilla) ja sain itse asiassa kuulla että myös mun lääkäri oli vaihtunut. Ei kai se nyt olekaan enää niin justiinsa tässä vaiheessa prosessia, mutta toivoisihan sitä sellaista jotakin pysyvyyttä, olisi mukavampi mennä tapaamisiin kun tietäisi ketä on menossa tapaamaan. Uusi sairaanhoitaja kyllä näin alle tunnin perusteella oli ihan mukava. 

Käytiin läpi mitä mulle kuuluu, milloin aloitin testot, mitä muutoksia oon huomannut testojen aloittamisen jälkeen, onko ne ollut toivottuja, kaduttaako, minkälainen fiilis muuten on kaikkeen liittyen jne. Oon ehkä tottunut puhumaan polilla vähän liikaa ja taukoamatta (tutkimusjakson aikana halusin käyttää jokaisen käynnin viimeistä minuuttia myöten hyväkseni, ettei prosessi vaan pitenisi ylimääräisten käyntien takia jos en saisikaan kaikkea sanottua), joten oltiin valmiita reilusti alle tunnissa. 

Pyysin myös saada lähetteen foniatriaan, eli muutamaan puheterapiakäyntiin. Sairaanhoitaja lupasi selvitellä asiaa. Mun ääni on madaltunut nyt kuukauden aikana testoilla jo aika reilusti, ja vaikka koen että se tavallaan on toistaiseksi ihan hyvin hallinnassa, niin tuntuisi jotenkin helpottavalta ja hyvältä saada vähän ohjausta siihen, miten ääntä nyt olisi hyvä käyttää. Sairaanhoitaja lupasi olla muhun yhteydessä sitten kun saa asiaa selviteltyä. 

Muuten käynnillä ei tapahtunut oikeastaan mitään ihmeellistä, ja seuraava aika on sitten joskus alkuvuodesta. Silloin mukana on sairaanhoitajan lisäksi lääkäri, koska olisi tarkoitus tehdä lähete mastektomiaan! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti