sunnuntai 1. syyskuuta 2019

Sisältövaroitus: Transfobia

Olin tänään Helsingin keskustassa ystäväni kanssa viettämässä aikaa. Oltiin käyty syömässä, ja seisoskeltiin ulkona juttelemassa ja pohtimassa mitä tehtäisiin seuraavaksi. Yhtäkkiä meidän luokse tuli eräs miesoletettu, joka kysyi meiltä miksi tytöt pukeutuu nykyään poikien vaatteisiin, ja että onko tämä joku muotijuttu. 

Mä jäädyin ihan kokonaan, mutta mun ystävä sanoi, että on todella loukkaavaa tulla väärinsukupuolittamaan ja olettamaan meistä asioita. Tyyppi jatkoi jankkaamistaan, ja vaikka me (tai no, mä seisoin edelleen ihan jäätyneenä vieressä) yritettiin keskustella ja kertoa miksi hänen puheensa oli erittäin loukkaavaa, niin tyyppi vain jatkoi. Lopulta pyydettiin häntä häipymään, mutta hän ei tehnyt elettäkään lähteäkseen. Tilanne päättyi siihen että lähdettiin itse kävelemään poispäin. Päästiin ehkä sata metriä kauemmas, kunnes mun silmissä sumeni ja mä vaan hajosin ja repesin itkemään. 


Mulla ei ole oikein sanoja kuvaamaan sitä, mitä tuo tilanne mussa aiheutti. Halusin kuitenkin tulla kirjoittamaan siitä, koska se sisälsi niin monta sellaista asiaa jotka ei todellakaan ole okei. 

Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta tulla kertomaan vieraalle ihmiselle kadulla oletuksiaan hänestä. Kenenkään ei pitäisi joutua kuulemaan niitä vääriä ja satuttavia oletuksia itsestään. Sen, että minä omana itsenäni kävelen kadulla aiheuttamatta kenellekään mitään haittaa tai provosoimatta ketään, ei pitäisi olla kenellekään mikään syy tulla loukkaamaan ja arvostelemaan tai arvioimaan mua. Toista ihmistä pitäisi kuulla, ja jos pyydetään poistumaan, niin silloin pitäisi poistua eikä tulla lähemmäs ja toimia uhkaavasti. Mulla oli tuon tilanteen jälkeen, ja on edelleen, tosi uhattu olo. Mua pelotti ja koen, että mun jokin perusturvallisuudentunne järkkyi pahasti. 

Ahdistavan, loukkaavan sekä uhkaavan tilanteesta teki siis se, että kuulutaan molemmat sukupuolivähemmistöön, ja tuo meille puhumaan tullut ihminenkin sen selkeästi jollakin tasolla oivalsi, koska valitsi meidät meidän ulkonäön perusteella kohteekseen. Hän myös rinnasti meidän koko olemassaolon muoti-ilmiöksi. Me oltiin kaikessa rauhassa liikkeellä keskenämme eikä häiritty ketään, mutta hän silti koki oikeudekseen tulla keskeyttämään meidät ja kertomaan omasta mielestään totuuksia, jotka pureutui syvälle meidän identiteettiin. Hän meni henkilökohtaisuuksiin, vaikka ei tiennyt meistä mitään, ja kun yritettiin keskustella, hän ei kuitenkaan kuunnellut. Oltiin todella puolustuskyvyttömässä asemassa tuossa tilanteessa, koska tuo vieras ihminen tiesi meistä jotakin hyvin henkilökohtaista sen perusteella miten hänen satuttaviin sanoihinsa reagoitiin, kun taas me ei tiedetty hänestä mitään. Hänellä siis oli toimiva ase meitä vastaan, ja meidän ainoa puolustuskeino oli lopulta lähteä pois paikalta, vaikka meidän olisi kuulunut saada olla siinä ihan rauhassa ja ilman häirintää. Tuo henkilö tuli meidän luo kysymään, vaikkei halunnut kuulla vastausta, hän halusi vain satuttaa ja loukata meitä oletuksilla jotka tiesi jo itsekin alusta saakka vääriksi. 

Tämä ei todellakaan ole ensimmäinen, eikä varmaan viimeinenkään, kerta kun mä kohtaan väärinsukupuolittamista ja satuttavia vääriä oletuksia. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun joku vieras ihminen tuli kadulla ihan yllättäen laukomaan tällaisia asioita mulle päin naamaa. Väkisinkin se satuttaa ja muuttaa omaa kuvaa maailmasta sekä ihmisistä. 

Haluan silti uskoa, että suurin osa ihmisistä haluaa edelleen loukkaamisen sijaan ymmärtää, satuttamisen sijaan tukea vaikkei ihan ymmärtäisikään. Silti tuntuu, että yhtä rikkovaa kokemusta korjaamaan tarvitaan vähintään kymmenkertainen määrä hyviä, ja nyt on hyvin rikkinäinen, satutettu ja uhattu olo. 

8 kommenttia:

  1. Siis ihan kauhea tilanne! Ihan kenelle tahansa mutta jotenki erityisesti vielä sulle ja sun kaverille. Tuli paha mieli teidän puolesta ja raivo siitä miten joku ihan oikeasti kehtaa olla tommonen 😖
    Niinhän se usein menee et huonot asiat jää pinnalle hyvien päälle. Mut muista kuitenkin et sun ympärillä on myös ihmisiä jotka on sun puolella :) ja tietyllä tavalla onni, että olitte kaksin liikkeellä, niin sai jeesiä toiselta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sitä mäkin ajattelin, että onneksi oltiin kahdestaan ja onneksi mulla oli juuri tuo ihminen seurana joka oli. Hänelle en tietysti tätä kokemusta olisi toivonut, mutta vielä kamalamman tilanteesta olisi tehnyt se jos mun seurassa oleva ihminen ei olisi ymmärtänyt miksi se oli niin hajottavaa. Ja kyllä mä muistan että niitä ihania ihmisiä on mun elämässä paljon enemmän kuin tuon tänään kohtaamamme ihmisen kaltaisia! :)

      Poista
  2. Jotkut ihmiset eivät vain käsitä transsukupuolisuutta eivätkä välttämättä ymmärrä, miten pahasti tuollainen loukkaa ja saa mahdollisesti pelkäämään vastaavia tilanteita. En oikein saa kiinni, mitä tuommoisen ihmisen päässä ylipäätään liikkuu ja onko tarkoitus loukata, kun tulee inttämään tuollaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään oikein kykene ymmärtämään. Tai en jotenkin usko, että meistä kukaan sai tuosta tilanteesta hirveästi irti.

      Poista
  3. Onpa rasittavan oloinen tilanne. Oletko muuten transpolilta saanut mahdollisuutta kymmenen käynnin sisältävän lyhytterapiatarjouksen? Tuli mieleen kun itse sain ja vapaaehtoisesti päätin lähteä testaamaan voisiko olla apua. Tekee itsetunnolle hyvää ja varsinkin tuonkaltaisten tilanteiden kannalta hyvä juttu. Oppii paremmin kohtaamaan ne ja varautumaan ettei tapahtumat jää mieleen kummittelemaan.

    VastaaPoista
  4. En ole trans, mutta olen vastaavia tunteita kokenut siitä, kun mun on oletettu olevan jotain sen takia kun olen tyttö/nainen. Se suututtaa ja surettaa. Toivottavasti maailma olisi vielä sellainen, että nähtäisiin toisemme ihmisinä ja yksilöinä❤️Voimia❤️

    VastaaPoista
  5. Olen pahoillani teidän puolesta. Ei satuttamalla saa aikaan hyvää. Ihminen luulee usein auttavansa, vaikka todellisuudessa satuttaa.

    Olet upea persoona. Sinulla on kauniit silmät ja kaunis hymy. Ihailen luovuuttasi sekä sieluasi, joka välkkyy ottamissasi kuvissa sekä kirjoittamissasi sanoissa. Sinulla on kyky sanoittaa asioita. Rohkeudesta ja sinnikkyydestä kertoo myös se, että pystyt kirjoittamaan ja palaamaan asioihin, jotka ovat tuottaneet kipua, pahaa oloa.

    Minunkin sanani saattavat satuttaa, ja ovat varmasti useasti satuttaneet. Toivottavasti eivät silti sinua. Myös halutessani auttaa olen voinut satuttaa. Kun joku on kaukana, voi nähdä tämän paremmin kuin lähellä. Ja haluta suunnattomasti hyvää. Toivotan sinulle hyvää matkaa omaksi itseksesi, siksi, joksi Luoja sinut loi. Se matka on meillä kaikilla aina vähän kesken. Elämä on usein keskeneräistä. Mutta myös lahjaa. Myös sinä olet ollut ja olet lahja lähimmäisillesi, ensimmäisenä vanhemmillesi. He ovat antaneet sinulle lahjaksi lämmön ja sylin, kodin ja ruoan, nimen ja kaikki sadut.


    Sinä olet luonut minut sisintäni myöten,

    äitini kohdussa olet minut punonut.

    Minä olen ihme, suuri ihme,

    ja kiitän sinua siitä.

    Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,

    minä tiedän sen.

    Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä,

    muotoni kuin syvällä maan alla,

    mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.

    Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,

    sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.

    Ennen kuin olin elänyt päivääkään,

    olivat kaikki päiväni jo luodut.

    Kuinka ylivertaisia ovatkaan sinun suunnitelmasi, Jumala,

    kuinka valtava onkaan niiden määrä!

    Jos yritän niitä laskea,

    niitä on enemmän kuin on hiekanjyviä.

    Minä lopetan,

    mutta tiedän: sinä olet kanssani.



    VastaaPoista
  6. Mulle tuli varmaan sama tyyppi pari viikkoa sitten kyselemään samaa, kun olin Helsingin keskustassa kävelemässä kohti erästä terassia. Vastasin sille tyyliin, "tää on mun tyyli ja oon oma itseni". Oon päättänyt ettei tuntemattomille mun sukupuoli kuulu.
    Se onneks lähti samantien menee, kun hoksas mun frendin siinä terdellä. Ehti se siinä minuutin verran kysellä ja kyseenalaistaa...Frendi (cis nainen) oli ihan raivona, mä olin enemmän hölmistynyt.

    VastaaPoista