perjantai 22. toukokuuta 2020

9kk testoilla

Oon ollut tänään tasan yhdeksän kuukautta testoilla. En oikein tiedä mihin aika on kadonnut, ihan vastahan mä laitoin ensimmäisen geeliannoksen ja aloin odottelemaan malttamattomana muutoksia joita testosteroni toisi tullessaan. Muutaman kuukauden päästä oon ollut testoilla jo vuoden, ja se tuntuu ihan uskomattomalta.

Oon innostunut tässä viimeisen viikon aikana TikTokista. Alun perin tein tunnuksen sinne ihan vaan seuraillakseni muita, mutta nyt oon innostunut tekemään videoita sinne myös itse. Tänään tein videokoosteen mun äänestä viimeisen yhdeksän kuukauden aikana. Oon muutenkin taltioinut mun ääntä koko ajan ja koen, että se on ollut tosi tärkeä osa mun prosessia ja sitä, että pää pysyy tässä mukana.


Testojen tuomat muutokset on ehdottomasti olleet tosi tosi toivottuja, mutta samalla sitä tiedostaa, että muutokset on isoja ja erityisesti sen, että ne on myös pysyviä. Vaikka nyt lopettaisin testot, mun ääni ei  koskaan enää palaisi sellaiseksi kuin se on ollut eikä myöskään mun keho tulisi esim. karvojen osalta koskaan palaamaan ennalleen. Ja vaikka mä en missään nimessä haluaisikaan palata siihen mitä olen ollut ennen testoja, niin mun mielestä on ollut tärkeä myös tässä koko prosessin aikana antaa tilaa omalle mielelle pohtia ja punnita näitä asioita eri näkökulmista.

Videot ja valokuvat, mutta ehkä erityisesti videot, on olleet mulle itselle tärkeitä tässä viimeisen vuoden aikana. Oon niiden avulla saanut paitsi tuoda näkyväksi sitä kuka olen, myös itse tottua siihen että mä näytän nyt tältä ja mun ääni kuulostaa tältä. Välillä kuuntelen bussissa kerta toisensa jälkeen Spotifyn sijaan nauhoituksia joissa itse laulan testojen aloittamisen jälkeen, koska musta tuntuu niin älyttömän hyvältä kuulla mun omaa ääntä kun se vihdoin tuntuu omalta.

Mut oletetaan nykyään oikeastaan poikkeuksetta mieheksi, mikä on tietenkin aivan ihanaa. Joskus joudun kuitenkin itse vielä palauttelemaan itselleni mieleen, että ihmiset oikeasti näkee mut miehenä. Vaikka oma ääni tuntuu jo tutulta ja täysin omalta, höpöttelen silti välillä itsekseni vain muistaakseni millainen mun ääni ihan oikeasti nyt onkaan, se kun kuitenkin muuttuu ihan koko ajan. Nykyään tosin tuntuu, ettei muutos ole ihan niin huomattavaa kuin pari kuukautta testojen aloittamisen jälkeen, mutta kyllä se vaan joka kuukausi on muuttunut kun kuvaan 22. päivä uuden videon.

En nyt osaa liittää tähän mun TikTok-videota, mutta mut löytää sieltä nimellä @leimujoonatan. Lisäksi latasin tuon samaisen videon Instagramin stooreihin, eli sieltäkin voi halutessaan käydä kuuntelemassa ja katselemassa. Linkki Instagramiin löytyy tuosta sivupalkista. Kiinnitin nyt huomiota myös siihen (tai itse asiassa Samuel kiinnitti ja sanoi siitä mulle), että mun ääni selkeästi laskee tuossa 7. ja 8. kuukauden välissä. Siinä välissä tapahtui se, että siirryin Tostranilta Nebidoon. En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta aika selkeä toi äänen putoaminen tossa kohtaa kyllä on.

En tiedä onko näissä testokuukausipäivityksissä mitään ideaa enää tässä vaiheessa, mutta ehkä mä jatkan näitä kuitenkin sinne yhteen vuoteen asti. Ainakin tulee säännöllisesti kirjoiteltua omia ajatuksia tänne ylös, vaikka mitään suuria uusia muutoksia ei enää olekaan.

2 kommenttia:

  1. Moikka,
    Humasin iltalehdestä jutun. ääni on tosiaan muuttunut. Laulajana kuitenkin äänen väristä vielä tunnistaa alkuperää mistä se on muuttunut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse tunnistan juuri puhetyylin samaksi, vaikka ääni onkin muuttunut tietenkin paljon. Laulaessa tietysti myös sävelkorkeus on nykyisin ihan eri.

      Poista