torstai 27. kesäkuuta 2019

Pride-viikko

Pride-viikko alkaa olla jo puolessa välissä, ja tänä vuonna mä olen kyllä osallistunutkin sen tapahtumiin enemmän kuin varmaan koskaan aikaisemmin. Maanantaina kävin katsomassa Kallion kirjastossa olevan valokuvanäyttelyn (joka oli kyllä vähän hankalasti asetettu sinne esille), eilen osallistuttiin Trasekin piknikille ja tänään kävin kirkon järjestämässä tapahtumassa sukupuolivähemmistöille. Niin ja poikkesin Pride Houseen ja ostin tuon söpön translipunvärisen prinssin. 

Tarkoituksena on osallistua loppuviikostakin tapahtumiin. Huomenna torstaina oon itse asiassa itse puhumassa yhdessä tapahtumassa (klo 18:00 Töölön kirkossa jos joku haluaa tulla kuuntelemaan). Jännittää, mutta luulen, että palaan kirjoittamaan tästä tapahtumasta myöhemmin vielä lisää ja julkaisen ehkä jopa siellä puhutun puheenkin täällä blogissa. Perjantaina mun on tarkoitus mennä ainakin sateenkaarimessuun Kallion kirkkoon. Lisäksi Kallion kirkossa on valokuvanäyttely jonka aion ehdottomasti käydä katsomassa, ehkä juuri silloin perjantaina.

Lauantai sitten on tietysti kulkue- ja puistojuhlapäivä. Aiempina vuosina oon osallistunut kulkueeseen niin, että oon aina välillä hypännyt tien vierelle katsomaan meininkiä ja sitten taas liittynyt mukaan kulkueeseen. Katsotaan miten tänä vuonna. Sunnuntaina olisi vielä sateenkaariseurat jotka mua kiinnostaisi, mutta katsotaan onko jaksamista lähteä sinne. 


Pride-viikko on jotenkin mulle aina sellainen hengähdyshetki ja juhlanpaikka vuodessa. Viikon verran saa bongailla sateenkaarilippuja ja on sellainen olo että on edes vähän näkyvä. Tiedostan, että Helsingissä monia asioita otetaan huomioon ihan ympäri vuoden enemmän kuin muualla päin Suomea, mutta jotenkin tuntuu silti hurjan hyvältä ja lohdulliselta kun sateenkaaria vilisee joka nurkalla ja ihmisten vaatetuksestakin voi helpommin päätellä kuka ehkä voisi kuulua vähän samaan porukkaan kuin itse. Ja totta kai on tärkeää että asioita tehdään näkyvämmäksi edes kerran vuodessa. 


Tahdon toivottaa kaikille ihanaa Pridea! 

4 kommenttia:

  1. Moikka, mitä mieltä olet (tai koet sateenkaari-ihmisten yleisesti olevan) jos cis-hetero käyttäisi jotain vastaavanlaista sateenkaaripinssiä tms? Osoittaako tukea vai meneekö kulttuuriseen omimiseen verrattavaksi? Entä pride-lauantain puistojuhla, sopiiko piknik-kohteeksi lapsiperheelle vai onko aikuisten alkoholin ja vapaan seksuaalisuuden riemujuhla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Mä kokisin kyllä, että tukeaan voi osoittaa esim. kulkueeseen osallistumalla ja vaikkapa sateenkaaripinssiä käyttämällä. :) Jos haluaa olla sateenkaari-ihmisten tukena ja on valmis meitä kuuntelemaan ja aidosti kuulemaan, niin en näe siinä todellakaan mitään pahaa. Kyllä me vähemmistöt tarvitaan enemmistöjä jotta asioita saadaan muutettua.

      Pride-piknikillä on kyllä paljon lapsiperheitäkin. Toki siellä alkoholiakin käytetään, mutta mun oma kokemus on, että puistojuhlassa on kuitenkin ihan hyvä olla ja hyväntahtoista porukkaa liikkeellä. Meteliä on tosin aika paljon. Ja puistojuhlassahan on lapsille/lapsiperheille oma aluekin, joten sinne vaan!

      Poista
    2. Tosi kiva että vastasit! Tänä vuonna ei oltaisi päästy muutenkaan puistoon juhlimaan, mutta ensi vuonna voi sitten ottaa harkintaan. Taitaa olla tasan kymmenen vuotta siitä kun puistojuhlissa olen käynyt, eikä silloin lapsiperheitä osannut katsoa samalla lailla kuin nyt itse lapsellisena. Vähemmistöjen asiat tuntuu uudelleen ajankohtaiselta nuoruusvuosien jälkeen nyt, kun kasvatan itse uutta sukupolvea. Kaikkea hyvää sulle, blogisi on todella virkistävää seurattavaa ja herättää ajatuksia, etenkin kun näkökulmasi on muuten itselleni vieras.

      Poista
    3. Ihanaa kun on myös enemmistöön kuuluvia ihmisiä, jotka haluaa ajaa meidän vähemmistöjen asioita. Kaikkea hyvää sullekin, tosi kiva kuulla että mun blogi antaa ajateltavaa!

      Poista