torstai 23. marraskuuta 2017

Nimen vaihtaminen ja raha

Mun uusi passi oli saapunut tänään, se oli valtava ilonaihe, ja lähdin suoraan sen haettuani toimittamaan muitakin nimenvaihtoon liittyviä virallisia asioita. Toivottavasti osasin sutata kaikki tarpeelliset asiat passista eikä kukaan nyt pääse käyttämään sitä väärin. Ajattelin kirjottaa joka tapauksessa postauksen siitä mihin kaikkeen mulla on nimenvaihtoon liittyen mennyt rahaa. 


Nimenvaihto itsessään siis maksoi 25€, ja sillä sai vaihdettua kerralla molemmat etunimet. Kaikki sellaiset viralliset paperit tai kortit joissa on mun nimi, täytyy kuitenkin uusia, ja se on se kallis osuus tässä koko nimenvaihtoprosessissa. 

Ilman uutta passia (tai muuta henkilöllisyystodistusta, mutta koska mulla ei ole ajokorttia tai henkilökorttia tai kuvallista Kela-korttia tai mitään, niin passi on se mun henkkari) en saanut esim. uutta kirjastokorttia, joten olen tosi iloinen että nyt mulla taas on ajantasainen henkilöllisyystodistus. 

Tein uuden passihakemuksen netissä, ja se maksoi 48€. Sitä ennen kävin passikuvissa ja ne maksoi 15€. En kamalasti tehnyt hintavertailua passikuvien suhteen, mutta veikkaan että toi voisi olla sellainen keskihinta jos valokuvaamossa käy. 

Sen jälkeen suuntasin pankkiin. Tarvitsen uuden pankkikortin, ja se maksaa 20€. Lisäksi toki mun tiedot päivitettiin myös pankin tietoihin. Seuraavaksi lähdin uusimaan S-pankin korttia, jota käytän sekä pankkikorttina että bonuskorttina. Sen uusiminen maksoi 10€, vaikka tieto uudesta nimestä olikin mennyt S-pankkiin itsestään. 

Lisäksi mun täytyy uusia opiskelijakortti, sen pystyin hoitamaan ilman henkkareita jo eilen. Sillekin tuli hintaa 10€, vaikka toki se vuositarra on jo maksettu ja siirtyy automaattisesti voimassaolevana uuteen korttiin. 

Lisäksi mun täytyy uusia vielä kirjastokortti, en tiedä maksaako se. Muuta uusittavaa en juuri nyt keksi, mutta jos jollekin tätä lukevalle tulee mieleen jotain, niin saa ehdottomasti kertoa! Kuitenkin jo näiden nyt uusittujen korttien ja asiakirjojen uusimiseen on mennyt yhteensä 103€, minkä lisäksi itse nimenmuutos maksoi sen 25€, eli yhteensä oon käyttänyt uuteen nimeen 128€. Se tosin ei tunnu ihan hirveän pahalta, koska luulin että itse nimen muuttaminenkin olisi paljon kalliimpaa. Lisäksi nimen vaihtaminen on parantanut mun omaa oloa huomattavasti, joten eiköhän se ole sen arvoista! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti