maanantai 13. marraskuuta 2017

Nimenmuutos

Tänään töitten jälkeen päätin pistäytyä allaolevaan paikkaan, ja tässä postauksessa kerron mitä sitten tapahtui!


Kun mä keksin itselleni myös toisen nimen, niin se vaan loksahti paikalleen, ja mä tiesin että tää se mun nimi on. Siitä lähtien oon koko ajan ajatellut sitä että pitäisi vaan vaihtaa se nimi mahdollisimman pian. Jotenkin musta oli silti hankalaa ymmärtää että miten tää nyt käytännössä menee, ja sen takia kirjotan tähän tämän koko etunimieni muutosprosessin. 

Ensimmäiseksi tietty mietin etunimet jotka haluaisin. Etsin tietoa siitä miten nimet muutettaisiin maistraatin sivuilta, ja sieltä löysin tiedon siitä että ensimmäisen kerran etunimen saisi muuttaa ilmoituksella eikä hakemuksella. Siihen siis ei tarvitsisi kirjoittaa mitään perusteluita nimen muuttamiselle. Myös lomake nimenmuutosta varten löytyi maistraatin sivuilta. 

Mulle jäi kuitenkin hämärän peittoon se, voisiko lomakkeen täyttää, tulostaa ja postittaa/lähettää sähköisesti vai pitäisikö se kiikuttaa itse maistraattiin, jolloin tietysti olisi ihan sama täyttää lomake siellä paikan päällä. En myöskään itse löytänyt tietoa siitä voiko kaikki etunimet muuttaa kerralla ja maksaako enemmän jos muuttaa kaikki nimet ja hankkiutuu kaikista vanhoista eroon. Onneksi mulla kuitenkin oli joku jolla oli itsellä kokemusta etunimien vaihtamisesta jolta saatoin kysellä. Etunimet voi siis vaihtaa kaikki kerralla. 

Mä itse päädyin lopulta menemään maistraattiin paikan päälle ja täyttämään paperit siellä. Ajattelin, että sitten ainaskin tiedän että asia on hoidossa ja tieto on mennyt perille asti eikä jäänyt johonkin matkan varrelle. Sitä mä en kuitenkaan ajatellut, että nimenmuutos tapahtuisi näin helposti. 

Mä siis menin maistraattiin vähän kuin kotimatkalla, kun mulla oli aamuvuoro ja oli hyvin aikaa. Täytin ilmoituksen nimenmuutoksesta johon siis kirjattiin vanhat nimet, uudet nimet, osoite laskutusta varten ja päivämäärä, paikka sekä allekirjoitus. Virkailija kysyi multa tahdonko maksaa heti vai laskulle, ja kun sanoin että voin mä hetikin maksaa, niin hän sitten sanoi että siinä tapauksessa nimenmuutos astuu voimaan heti tästä päivästä lähtien. Lisäksi hän kysyi, olenko tarkistanut että molempia nimiä on Suomessa annettu etunimiksi, mihin vastasin että kyllä on ja molemmille sukupuolille (yleensähän en siis käytä sellaista ilmaisua kuin "molemmat" sukupuolet, koska sukupuolia on enemmän kuin kaksi). Olin ihan ihmeissäni, että mun valitsemia nimiä ei kyseenalaistettu ollenkaan niin kuin olin pelännyt. 

Olin ihan ällikällä lyöty, mä kun ajattelin että siinä menisi ainaskin monta viikkoa että nimi muuttuu, ja sitten se tapahtuikin heti. Musta tuntui ihmeelliseltä että se virkailija oli niin rauhallinen kun mun koko maailma hyppi ja tanssi ja iloitsi. Kädet tärisi kun kirjotin niitä papereita, jännityksestä ja onnesta ja kaikesta. Täyttelin sitten vielä samalla ilmoituksen kutsumanimestä, ja koska maistraatissa ei ollut ruuhkaa (siellä ei ollut ketään muuta kun minä), niin virkailija tulosti mulle samalla tavallisesti postissa lähetettävät paperit jotta sain ne matkaan heti. Nimenmuutos maksoi 25€, ja nyt mulla on uudet etunimet! 


Nyt alkaakin sitten sen selvittely mihin kaikkialle mun pitää ilmoittaa nimenmuutoksesta, ja kaikkien mahdollisten korttien ja muiden dokumenttien uusiminen. Se tässä tulee enemmän maksamaan kuin tuo itse nimen muuttaminen, mutta eiköhän se oo sen arvoista! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti