keskiviikko 24. tammikuuta 2018

Binderit ja bindaaminen

Edit: Oon kirjoittanut uuden postauksen bindaamisesta 5.8.2019, siinä on ehkä vähän ajantasaisempaa tietoa mun bindauskokemuksista. Sen pääsee lukemaan tästä

Oon pitkään miettinyt kirjoitanko postausta bindaamisesta ja bindereistä, koska aihe tuntuu kuitenkin tosi henkilökohtaiselta ja liittyy niin vahvasti mun kehoon ja niihin ongelmiin joita mulla sen kanssa nyt on. Suomeksi bindaamisesta tai bindereistä ei ainaskaan kuitenkaan mun kokemuksen mukaan meinaa löytää tietoa oikein ollenkaan, ellei sitten kysy jostain suljetusta Facebook-ryhmästä erikseen, ja ainaskin mulle se kynnys kysyä on ollut tosi suuri. Olisi ollut helpottavaa jos olisi voinut lukea jonkun kirjoittamia kokemuksia ja ajatuksia ennen kuin tilaa oman binderin. Siksi päätin kuitenkin kirjoittaa. 

Binderi (englanniksi binder) on siis yleensä topin tai urheilurintsikoiden näköinen vaatekappale jonka tehtävänä on tehdä rintakehästä mahdollisimman litteän näköinen. Niin transihmiset kuin muunsukupuolisetkin voi kärsiä pahastakin kehodysforiasta, ja sen takia bindaaminen voi olla tosi tarpeellista. Itse en esimerkiksi juurikaan poistu kotoa ilman binderiä, ja kun olen yrittänyt, niin mua on ahdistanut niin paljon etten ole oikein edes meinannut saada henkeä. Bindaaminen on ehdottomasti turvallisinta oikean binderin kanssa, vaikka olen kuullut ihmisten sitovan rintojaan esim. ideaalisiteellä tai jopa ilmastointiteipillä. Itse en ole kuitenkaan koskaan joutunut tekemään niin. 

Tilasin mun ensimmäisen binderin viime kesänä, ajatuksena oli vaan että haluan kokeilla millainen olo siitä mulle tulee, jospa mun olo paranisi. Mulla oli sellainen olo että mun keho on jotenkin väärin ja kaipasin siihen helpotusta, ja oletin että voisin käyttää binderiä välillä ja mulla voisi sen seurauksena olla parempi olo. Olin kuitenkin lukenut ettei binderin käyttö ole kovin mukavaa, ja siksi ajattelin etten tulisi käyttämään sitä kovin paljon. 

Vaan toisin kävi. Pian huomasin käyttäväni binderiä joka ikinen päivä, aina kun poistuin kotoa. Välillä mun on helpompi olla kotona ilman binderiä ja välillä vaikeampi. Suositus yleisesti taitaa olla ettei binderiä pitäisi joka päivä, vaan viikossa olisi ainaskin yksi "lepopäivä" eikä sitä tulisi käyttää kuin maksimissaan kahdeksan tuntia päivässä. Mun kohdalla tämä ei mitenkään toteudu, mutta näen omalla kohdallani asian niin että on tärkeämpää että mun elämä säilyy muuten normaalina ja että voin tehdä asioita normaalisti ja esimerkiksi poistua kotoa kuin sen käytänkö binderiä vähän liikaa. Tai vähän enemmänkin. En kuitenkaan koskaan nuku binderi päällä, vaikka joskus hankalana hetkenä on tehnyt mieli tehdä niinkin. 

Mulla on kahden merkkisiä bindereitä. Ensimmäiset kaksi tilasin gc2b-nimiseltä merkiltä (kuva alla), sekä lyhyen että myöhemmin pidemmän toppimittaisen. Lyhyt on ihan varabinderinä tällä hetkellä vaan, koska pitkät binderit olen vaan todennut niin paljon mukavammiksi ja tehokkaammiksi. Heidän sivuillaan on hyvin selkeät kokotaulukot ja ohjeet mittojen ottamiseen. Apua saa kun lähettää viestiä. Molempia bindereitä tilatessani olen lähettänyt viestin varmistukseksi mittojeni kera ja kysynyt mitä minulle suositeltaisiin. Gc2b:n kokotaulukko on mun mielestä kuitenkin aika löyhä jos mietitään binderin käyttötarkoitusta, ja jos tilaisin heiltä nyt uuden binderin, niin tilaisin kokoa pienemmän kuin mitä mun kokoiselle ihmiselle kokotaulukon mukaan suositeltaisiin. 

Tämän merkin binderit on tosi mukavia, mun mielestä miellyttävää kangasta ja värivaihtoehtoja on vaikka kuinka. Nyt kun mulla on pari muutakin vaihtoehtoa, niin ajattelin käyttää näitä bindereitä urheillessani tai erityisesti mukavuutta kaivatessani vaikkapa pitkillä matkoilla. Bindereitä ei toki varsinaisesti suositella urheilukäyttöön, mutta mulla saattaa esim. töissä tai koulussa olla tilanteita joissa pitäisi päästä liikkumaan mukavasti mutten pysty olemaan paikalla bindaamatta. 

Mä olen melko isokokoinen ja mulla on myös melko suuret rinnat. Sanoisin että mun kohdalla gc2b:n binderit ei luo ihan toivottua vaikutusta (jos nyt mikään voi sitä tehdä), mutta niiden ehdoton plussapuoli on mukavuus ja firma itsessään siellä taustalla on huippu, sen huomaa jo kun selaa nettisivuja. Lähetykset on myös aina saapuneet luvatun ajan kuluessa. 


Kaksi muuta mun binderiä on Underworksilta (kuva alla), uudempi niistä saapui itse asiassa tänään ja toisen ostin viime viikolla kun joku oli jättänyt myynti-ilmoituksen Transtukipisteen seinälle käyttämättömästä binderistä. Tiesin että Underworksin binderit tulisi olemaan erilaisia, ja sitä ne kyllä onkin. Kangas ei ole ollenkaan niin mukavaa tai miellyttävää kuin mun toisissa bindereissä, ja ensin se vähän hermostutti mua, koska pelkäsin että mulla olisi tosi epämukava olo koko ajan. 

Nämä binderit on myös huomattavasti tiukempia, mun molemmat on mallia 997, ja bindaava kangasosio jatkuu koko etupuolella toisin kuin noissa gc2b:n bindereissä. Underworksin bindereissä ongelmana on mulla ollut se että ne rullautuu ylös päin vaikka ne kuinka alun perin kiskoisi alas ja housujen sisälle. Niitä ei myöskään voi käyttää normaalina toppina ja vetää housujen päälle, koska kangas ei ole oikein normaalin kankaan näköistä eikä se pysy housujen päällä koska binderi on niin tiukka. Varsinkin ensimmäisellä kerralla kumpikin näistä bindereistä oli tosi vaikea saada päälle, mutta ei kannata luovuttaa, mäkin taistelin reilusti yli 5min. Silti binderi on mukava päällä eikä esim. hengittäminen ole vaikeaa, mikä on tietenkin tärkeintä. 

Silti Underworksin binderit on jo nyt ottaneet asemansa mun käytetympinä bindereinä, ja syynä sille on tehokkuus. Ne on tosi tehokkaita ja mulla on sen takia huomattavasti parempi olo tällainen päällä. Kun kehodysforia ottaa vallan, on helpottavaa laittaa binderi päälle, vaikkei sen käyttö varsinaisesti hirveän mukavaa olekaan. Mä en yleensä siis muista että mulla on binderi päällä, mutta kyllähän sen huomaa silti pitkin päivää, varsinkin näiden Underworksin bindereiden kanssa. Iso suositus siis näille, joskaan en usko että kukaan ehkä käyttäisi näitä huvikseen tai "turhaan", ei nämä niin mukavia ole. Gc2b:n binderi menee vähän niinkun aluspaidasta, ja se on oikeasti aika mukava. Istuvuus Underworksilla kuitenkin on mun keholle parempi, siis muutoinkin kun jos miettii miten tehokkas bindaustulos on. 


Bindaustulos ei mun tämänhetkisessä kehossa koskaan voi olla kovin täydellinen, ja joskus se harmittaa ja ahdistaa. Silti bindaaminen helpottaa mua huomattavasti. En silti näe että se olisi mikään loppuelämän ratkaisu mun kohdalla, koska se on niin epämukavaa kuitenkin, varsinkin jos pitäisi harrastaa liikuntaa tai ei pääse vähään aikaan oikomaan binderiä. Ei varmaan kulu päivääkään ettenkö haaveilisi elämästä ilman rintoja, niin että saisi tuntea paidan paljasta ihoa vasten ja silti olisi hyvä olla. 

Mulle mun rinnat on tosi vaikea asia juuri nyt, ja aiheuttaa niin suurta kehodysforiaa että se oikeasti vaikeuttaa mun arkea. Siksi onkin ihanaa, että kun mulla on binderi päällä, niin mulla on aika neutraali olo mun koko rintakehästä. Mua ei silloin haittaa että lapset tulee syliin istumaan tai jos joku muuten on lähellä. Tuntuu että olen turvassa ja suojassa, ihan kuin se binderi olisi mun oman kehon jatke. Ja se se pointti varmaan onkin miksi mä näin teen ja miksi mä tätä jaksan ja tarvitsen. 

7 kommenttia:

  1. Kivan kattava postaus! Mitä haittaa binderin liiallisesta käytöstä sit voi seurata kropalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että postaus oli kattava! :) Binderi on siis kuitenkin tosi tiukka vaatekappale, ja vaikka esim. mun kohdalla hengittäminen ei ole vaikeaa binderi päällä, niin kun vaikka yli 12h on pitänyt binderiä putkeen ja sitten ottaa sen pois, niin kyllähän eron huomaa. Toisin sanoen siis se kuitenkin vaikeuttaa hengittämistä jossain määrin ja puristaa rintakehää kasaan, ja siksi on tärkeää ettei bindaa koko aikaa. Tai nämä nyt on niitä syitä mitä mä keksisin ja mitä olen kuullut. Joillekin pitkäaikainen tosi tiukan binderin tai esim. kahden binderin käyttö päällekkäin on aiheuttanut esim. mustelmia tms.

      Poista
  2. Tää auttoi ihan valtavasti, mistään en löytänyt parempaa saati kattavampaa infoa suomeksi (vaikka ei englanti ongelma ole, halusin vain tietää voiko Suomessa ostaa binderiä mistään). Kiitos tosi paljon <3

    VastaaPoista
  3. Kiva saada tietää bindereistä, koska minua on kiinnostanut, kun mun kaveri käyttää niitä ja puolituttuni ig stoorissa oli ilmoitus, että joku myy niitä. Itse en aijo käyttää, mutta kaverin takia aloin kiinnostumana vain, että mikä binderi on. :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos tästä! Yritän hankkia binderiä mun pojalle ja ihan hirveen vaikeeta lähteä liikkeelle. Olis parempi päästä sovittamaan ja vielä että olis joku, joka osaa arvioida oikeaa kokoa. Ehkä lopulta yritetään vaan tilata ja testata. Paljon ajatuksia tän tiimoilta myös, koskas koen että trans-nuorilla ei ole nyt oikeutta kasvaa ja kehittyä omaan kehoonsa murrosiän edetessä ja tottua vähitellen muuttuvaan kehoon. Se, että kasvaa väärässä kehossa ja sitten vasta aikuisena voi tehdä asialle jotain, tuntuu hirveän epäreilulta. No joo, meni vähän ohi aiheen. Onneksi on esimerkiksi noita bindereitä, joilla voi saada helpotusta elämään. Kiitos sun kokemuksista bindereistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa jos tästä postauksesta oli yhtään apua! Kirjoitin hiljattain myös toisen postauksen aiheeseen liittyen, se kannattaa käydä lukemassa myös. :) Toi on kyllä niin harmillista että niitä ei missään oikein pääse sovittamaan, jokaisen keho kun on niin yksilöllinen ja se mikä sopii toiselle ei sitten olekaan hyvä toiselle. Varmasti ihan äärimmäisen kuormittava tilanne niin sun pojalle kuin läheisillekin se, että joutuu käymään läpi väärän murrosiän joka aiheuttaa kehoon juuri niitä muutoksia joita ei toivoisi. Paljon jaksamista teille tässä tilanteessa! Ja jos on jotain kysyttävää (bindereistä tai muusta), niin vastaan mielelläni, saa laittaa esimerkiksi sähköpostia. :)

      Poista